maandag 4 juli 2011

Havennatuur

Enige weken geleden is in de Rotterdamse haven een nieuw onbewoond eiland ontstaan; het Kleine Beereiland. Het eilandje dat in de monding van de Nieuwe Waterweg ligt, bleek vorige week al ingenomen door een aantal zeehonden. 
Voor mijn werk was ik vorige week in de buurt van het eiland en heb vanaf de overkant even een kijkje genomen. Er bleken drie zeehonden op het strandje te liggen, tussen de voorbij varende schepen. Helaas had ik alleen een simpel fototoestel bij me waarmee ik onderstaande foto kon maken.


De drie zeehonden liggen op de punt. (klik voor vergroting)


Vandaag ben ik met beter weer en mijn fototoestel terug gegaan naar de Europoort. Maar helaas lieten de zeehonden zich vandaag niet zien op het nieuwe eiland. Het eiland is het laatste puntje van de oude Maasvlakte, de punt van de voormalige 'Papagaaienbek'. Door de aanleg van een nieuwe aanlegsteiger voor de LNG-terminal, is dit stukje los komen te liggen van de rest van de Maasvlakte.
Het doel van het eiland is om de golven te breken voor de grote tankers die bij de LNG-terminal komen te liggen. Maar nu het er toch ligt heeft het Havenbedrijf het ingericht als natuureilandje. Het moet gaan dienen als 'stepstone' voor de natuur in de haven.
Dat de zeehonden er, net als veel zwanen en aalscholvers, nu al gebruik van maken is een goed teken. En ik verwacht dat de zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen die nu overal en nergens nestelen in het gebied er vanaf volgend jaar ook een nieuwe kolonie bij hebben.


Het nest van een kleine mantelmeeuw vlak achter onze geparkeerde auto


En de jongen van een eerder uitgekomen nest.

Op de terugweg zien we op de Markweg in de Europoort (boven het terrein van Indorama, voor de lokale kenners) een gevecht in de lucht. Een groep mantelmeeuwen lijkt een roofvogel te volgen, maar het is meer een grote meeuw en een slag groter als de mantelmeeuwen; dit moet een grote jager zijn!! Er volgt een indrukwekkende vliegshow, waarbij de jager er uiteindelijk zonder prooi vandoor gaat.
Maar niet alleen in de lucht is er veel moois te zien. Ook op de grond zijn er tussen alle industrie soms mooie stukjes natuur te zien, zoals de foto hieronder. 

Bloemenpracht op een kabelstrook naast de BP Raffinaderij.